tisdag 17 maj 2022

Trädgården 17.4. Snabbsafari

Kastade mig ut på eftermiddagen och spanade i all korthet. Det var en kall dag och varken jag eller småkrypen var så pigga på att aktivera oss. Observationerna var de "gamla vanliga", men här är ändå två arter som ska få exponeras på webben.

Först borstlöpare, Lonicera pilicornis, en art som jag enbart dokumenterat en gång tidigare och då handlade det om ett aningen skadat exemplar. Bemödade mig inte om att städa borstlöparen.

På solsidan av trädgårdens enda kvarvarande björk huserar ofta diverse flugor. 

Jag har en tendens att hålla mig på lite avstånd från flera av de taxonomiska grupperna inom ordningen Diptera (tvåvingar). Jag har inget emot dem. Det är bara det att mina neuroner tycker det räcker gott och väl med alla andra grupper fulla av oerhört svårbestämbara arter. Flugor är nödvändigtvis inte värre än de jag mestadels håller på med, men ändå liksom.

Jag postade således dessa bilder i en Diptera-grupp och svaret var att det rör sig om släktet Pollenia. Troligen Pollenia vagabunda.

Nästa gång jag ser en spyflugsliknande fluga med gulaktigt kroppsludd vet jag bättre. Släktet ingår i familjen Polleniidae som tidigare var en underfamilj i familjen spyflugor (Calliphoridae). 

Samma art dokumenterade jag i Bådaviken två dagar tidigare.

Bestämning av flugan gjordes av Anne-Marie Björn och Johan Ennerfelt. Tack!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar