måndag 23 maj 2022

Storsand 8.5. Del 6 - Troligen Abrolophus sp.

Vet inte riktigt vad jag sysslade med, men jag lyckades inte alls prestera några vettiga bilder av det här kvalstret som hittades bland växtmaterial på stranden.

Kvalstret tillhör familjen Erythraeidae och är så vitt jag kan se någon art i släktet Abrolophus. Tyvärr har det någon brun klump i "pannan" och min notoriskt dåliga förmåga att hitta rätt med fokus i dessa bilder hjälper inte riktigt till. Man skulle gärna se kvalstret lite tydligare "i ögonen".

Kroppslängden är ungefär 2 mm och något mindre än tidigare Abrolophus-kvalster jag noterat. Om det betyder att det kan var en deutonymf, en småväxt individ eller en art som generellt är lite mindre har jag förstås ingen aning om.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar