söndag 15 maj 2022

Bådaviken 15.4. Del 2 - Vit borstspinnare

Den där dagen (för en månad sedan) ute i Bådaviken blev en märkvärdig dummerjönsdag med kameran. Det blev upprepade tillfällen när jag böjde mig ner och tryckte handflatan mot ansikte och panna. Första gången var när jag hittade en stor fjärilparasitstekel (underfam. Ichneumoninae, fam. Ichneumonidae) under barkflagor på en liggande död al.  Stekeln var trög och lättfotograferad. Första bilden blev konstig. Överexponerad och suddig. Konstaterade att jag hade ganska stor bländaröppning. Jag justerade bländaren och blixten. Följande bild blev också överexponerad och suddig. Även de följande två bilderna blev skräp.

Då upptäckte jag att jag hade sett fel och i stället för bländaren justerat slutartiden så att den - "siffran" alltså - motsvarade den bländare jag eftersträvade. Facepalm!

Gjorde om och gjorde rätt med kamerainställningarna. Nu skulle det vara "raka spåret" med nya och framförallt godtagbara bilder av stekeln. Precis då ramlade stekeln ner på marken. Jag letade och letade utan resultat. Facepalm!

Medan jag letade efter stekeln såg jag denna fjärilslarv. Ca 10 mm lång och lite bångstyrig när det gällde posering framför kameran. Som synes har larven fjäderaktiga förgreningar på ryggens behåring. Finns några potentiella förväxlingsrisker men artbestämningen torde ändå vara ganska klar i det här fallet.

Vit borstspinnare, Cybosia mesomella, (underfam. Arctiinae, björnspinnare) är vanlig i merparten av landet och ofta rapporterad. Det gäller dock vuxna individer - som så ofta med fjärilar. Bildmaterialet på larverna är mer begränsat. Hade jag haft koll på det hade jag nog gett mig mer tålamod med att vänta ut larven och försöka få bättre bildmaterial. Egentligen borde man förstås ha den inställningen för varje kryp som fotograferas.

Larverna lever på en del olika växter inklusive lavar.
Miljön i Bådaviken är som hand i handske vad beträffar litteraturens beskrivningar över vilka biotoper arten hittas i.

Tack till Bert Gustafsson för bekräftelse på artbestämning!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar