onsdag 25 maj 2022

Storsand 13.5. Del 1 - Hedtaggfoting

13.5 Drog jag alltså ut till Storsand ännu en gång (hänvisar till de föregående blogginläggen). Det handlar förstås om att Storsand är en lite speciell plats och att man där kan hitta vissa specifika arter - om man har lite tur. 

Mörk liten (6 mm) hane i släktet Zora. Troligen Z. nemoralis, hedtaggfoting. Ett frågetecken som uppstod när jag med expertis kollade eventuella fallgripar i artbestämningen är huruvida Zora palmgreni - vilken skulle kunna vara ett alternativ - är en egen art eller enbart en variant av Z. nemoralis.
Z. palmgreni finns på laji.fi i form av två gamla, overifierade fynd gjorda 1905 i nordligaste Finland.

Tror således Z. palmgreni får anses vara ett högst tveksamt inslag i artbestämningen av denna individ. I nuläget känns det tryggt att stanna vid hedtaggfoting. 

Några särdeles bra bilder tog jag inte av denna hane. Antingen sprang han som ett tok eller så hukade han med benen vikta så som på bilden. Bilder av spindlar i släktet Zora var heller inte min målsättning för dagen vilket påverkar tålamodet och oviljan att nöta på blixtbatterier ifall man skulle hitta det man egentligen var ute efter. Jag är primärt på jakt efter arter spindlar i en viss taxonomisk grupp och hedtaggfoting tillhör inte den gruppen. Men man tackar aldrig nej till "bifångst" vilket alla mina blogginlägg från Storsand förmodligen förmedlar.

Tillägg 19.6.2022: Det blev ingen korkad *champang* på detta... men faktum är att hedtaggfotingen blev bloggens tusende art om räkningen är så korrekt som jag avser, tror och hoppas.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar