lördag 27 april 2024

Skogsfotblomfluga... typ

Fältdokumentationerna och rapportering av fynden har inletts för året men "vintersysslan" dokumentation och presentation av kvarvarande insekter från trädgårdsinsamlingen 2020 fortsätter. Det är inte så många kvar och jag hoppas få alla avverkade innan det fylls på med nya växthusdöingar... vilket är oroväckande snart.

Denna blomfluga, en hona, tillhör släktet Platycheirus, fotblomflugor.

Honorna i släktet tenderar vara aningen svårbestämbara. Hanarna däremot är generellt lite lättare då fotlederna på deras framben har artspecifikt utseende - med möjligen några undantag som föranleder att artbestämningen kombineras med ytterligare karaktärer på andra delar av flugan.

Om jag inte går fel i artnyckeln (se ref.) landar man på skogsfotblomfluga P. scutatus. Problemet med det är att det finns två arter vilka inte verkar vara möjliga att med säkerhet skilja från skogsfotblomfluga på basis av habitus. Dessa två är inte med i nyckeln.

Med andra ord stannar det vid Platycheirus sp. eller möjligen P. cf. scutatus. och man kan måhända prata om att det är en fotblomfuga i "scutatus-gruppen" (om jag nycklat rätt när jag kom till P. scutatus alltså).

Skogsfotblomfluga hittas i gläntor, bryn, öppen lövskog samt på en hel del kulturmarker inklusive trädgårdar. Larven är bladlusätare.

Oberoende osäkerhet kring artbestämningen är det här förstås en art. Det är dessutom en art som inte är förväxlingsbar med någon annan art jag räknat in i trädgårdens egen specifika krysslista. Därmed kan jag med denna blomfluga fira art nummer 800 på trädgårdslistan.



Referenser:

Bartsch, H., Binkiewicz, E., Rådén, A. & Nasibov, E. (2009). 
Nationalnyckeln till Sveriges flora och fauna. Tvåvingar: Blomflugor. Diptera: Syrphidae: Syrphinae. (DH 53a). Nyckel.
Uppsala: ArtDatabanken, SLU.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar