söndag 14 april 2024

Bådaviken 13.4. Del 1 - "Fältsäsongen" inledd mer på allvar

Isen ger med sig utanför åmynningen och det är hyfsat mycket öppet vatten på Sandörsfjärden och ut mot Alörshålet. Isläget kan man bl.a. följa här, men tyvärr finns ingen satellitbild från den aktuella dagen. 
Dagen innan verkar isen enligt satellitbilderna ännu ha legat kvar på Sandörsfjärden men det har gått hastigt i det varma vädret och med stora mängder vatten som pressat på från älven.

17.3 besökte jag Bådaviken för första gången i år. Solen värmde visserligen men den nordliga snålblåsten hade övertaget. Inga modiga småkryp synliga den dagen. 
Söndagen 7.4 var jag också på plats i viken. Då hade jag större förhoppningar om att börja hitta aktiva småkryp. Även då visade sig vinden kyla av strandskogen betänkligt. Lavsnabblöparna som jag spanade lite extra efter verkade inte våga sig fram. Snön låg fortfarande kvar bland träden och isen ute i viken var tjock.

Något inlägg från det besöket i Bådaviken har jag inte. När jag skulle ta fotografier av några fåglar i strandskogen, bl.a. en orädd trädkrypare, visade det sig att kamerans minneskort inte fanns i kameran utan kvarglömt i datorn där hemma.

En vecka av varmare temperatur har förändrat Bådaviken fullständigt. Snön är borta bland träden, isen är i stort sett försvunnen inne i viken och flertalet vårflyttare hade anlänt.
Grågäss, tranor, krickor och gräsänder höll liv i ljudrummet. Det stationära sångsvansparet föll också in i kakafonin. Enkelbeckasinerna ägnade sig åt spelflykt och ringduvorna drog av och an.

Jag koncentrerade mig dock inte på fåglarna utan på småkrypen. Dessa betas av i kommande inlägg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar