onsdag 24 april 2024

Bådaviken 13.4. Del 11 - Sälglövbagge och batterier

Vid upprepade tillfällen skulle jag dokumentera sälglövbagge Lochmaea caprea förra sommaren. Vanlig bland videbuskarna i Bådaviken. Trots de upprepade försöken var engagemanget katastrofalt uselt och resultatet blev konstant pinsamt skralt.

Nu fick jag ny chans genom en sälglövbagge som satt parkerad på en björkstam och resultatet blev av någorlunda acceptabel dokumentär kvalitet. Tog dock bara ett fotografi.

Ska tillägga att det där med engagemang - eller brist på engagemang - till största delen egentligen handlar om batterier och att spara dessa för eventuella kommande fynd av mer intressant slag.

En del av de laddningsbara batterier jag använder börjar ha tröttnat och uppvisar svajig funktion tillsammans med blixten. Ett bekymmer är att det kan räcka med ett enda sämre batteri för att problem ska uppstå. Eftersom jag inte rett ut exakt vilka batterier som har sämre funktion finns det risk att jag står i spenaten utan fungerande blixt även om laddade reservbatterier är medhavda. Been there, done that.

Av den orsaken tenderar jag försöka spara batterier och ta få bilder av vanliga arter och/eller arter som av en eller annan anledning står lite lägre på min subjektiva, intressepåverkade prioritetslista. 

Se till att konstant hålla mig med fräscha batterier?
Att ständigt köpa nytt är föga förenligt med min allmänna filosofi.
Men jag borde hålla lite bättre koll på antalet cykler batterierna (eller batteriserierna) genomlevt.
Och lite spänning ska man väl ha i livet (pun nästan intended).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar