måndag 15 april 2024

Bådaviken 13.4. Del 2 - Gelis fuscicornis

Årets första fältdokumentation av småkryp skedde på en död björkstam bakom fågeltornet. 
Där kunde jag notera en stekel i släktet Gelis som undersökte och eventuellt också petade in ägg i en liten kokong.
Vad kokongen tillhör för insekt vet jag inte. Troligen någon liten fjäril eller möjligen en parasitstekel. Om det senare stämmer går misstankarna till en av de små spindelparasiterande arterna i underfamiljen Pimplinae.

Dessvärre hade jag inte rätt objektiv monterat på kameran och var tvungen att byta. Därefter började blixten krångla och innan jag var färdig att rikta kameran och börja bränna av exponeringar hade stekeln vandrat iväg från kokongen. Ringrostigheten ledde till magert fotoresultat.

Längre ut i den aldominerade blötare strandskogen sågs en försvarlig mängd andra steklar i samma släkte. Dessa hittades primärt på döda alstammar. Generellt lite mindre röda markeringar och aningen mindre till storleken. 

Ika Österblad - som kan dessa - lutar mot att det trots allt rör sig om samma art, nämligen G. fuscicornis. Jag hade misstanke om den arten på basis av samma svar erhållet för nästan exakt tre år sedan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar