lördag 13 april 2024

Phora sp. (?)

Små puckelflugor (fam. Phoridae) finns i mängd bland de insekter jag samlat (döda) från trädgårdens växthus. I materialet från 2022, vilket jag ännu går igenom, finns enbart detta exemplar. Jag lär återkomma till dem i högre grad när jag artbestämmer och dokumenterar senare års insamlingar.

Kroppslängden på den här hanen är knappa 3 mm. Ögonen är lite flugtypiskt insjunkna i samband med att den torkat ut.

Familjen puckelflugor är stor med flera artrika släkten. Många av arterna är små och kräver ingående undersökningar och rätt litteratur ifall man vill försöka utreda arttillhörigheten. I det här fallet är jag inte ens säker på släkte, men jag tror det handlar om Phora.

Familjen är inte enbart artrik. Det råder stor diversitet beträffande deras biologi också. Larverna verkar hos de flesta vara marklevande men där upphör likheterna. En del livnär sig av förmultnande organiskt material av olika slag, andra äter svamphyfer och några är rovdjur.

Några detaljbilder togs också men de blev inte tillräckligt informativa pga. att jag borde ha experimenterat mer med ljussättningen och jobbat ganska mycket med bildredigering i efterhand. Under de större håren verkar denna puckelfluga ha en tät sammetsaktig yta som verkligen suger upp allt ljus jag försökte "kasta" på den. Formerna och detaljerna försvinner liksom. 

Om jag räknat rätt är detta art nr 1200 i den här bloggen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar