måndag 1 april 2024

Pemphredon lugubris

Bilden ovan togs för tre år sedan (mars 2021) och stekeln har sedan dess funnits i lådan av ogenomgångna exemplar i väntan på kompletterande närbilder. 
Egentligen borde jag ha tagit en helt ny lateral helhetsbild och ändrat en del i ljussättningen men lät det vara. Det är ingen ny art för bloggen eller samlingen och den orediga kroppsställningen är inte tillräckligt "inspirerande".





Jag tar mig förresten friheten att inte heller orda desto mera om P. lugubris. Det mest väsentliga är nämnt i det länkade inlägget ovan.

I något skede borde jag kanske se till att artbestämma vilken art som anlägger boceller i trädgårdens stekelhotell. P. lugubris är huvudmisstänkt eftersom det är den enda arten i trädgården jag kommit åt att artbestämma men så länge artbestämda exemplar inte är bekräftat kopplade till stekelhotellet är det alltså enbart misstanke.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar