tisdag 28 juni 2022

Pemphredon sp.

Första aktiviteten i trädgårdens stekelhotell stod någon art i släktet Pemphredon för. 
Jag misstänker att det rör sig om P. lugubris men det borde kontrolleras närmare om man vill vara säker. Den här bilden räcker inte till för att man ska se vad man behöva se vid artbestämning. Den fotograferade individen är en av de hanar som kläcktes först. Fotografiet togs 5.6.
När detta skrivs surrar en mängd honor omkring vid sina bohålor och jag lär antagligen återkomma till dem i ett framtida inlägg.

Det är ganska prima med gott om Pemphredon-steklar. Jag kan tänka mig att ett bohål kan innehålla totalt närmare 500 bladlöss som mat för en honas larver. Min beräkning baserar sig på bocellernas storlek och borrhålets längd samt att en bocell innehåller uppemot 40 bladlöss. Jag skulle väl uppskatta att 15 eller t.o.m. 20 hål är upptagna av Pemphredon. Det skulle innebära att de tillsammans kan tänkas plocka 7500 - 10 000 bladlöss från närområdet ifall alla verkligen fyller sina bohålor ordentligt. Känns väl ändå som glädjesiffror kanske?

Hanen på bilden plockar inga bladlöss. Han har bara haft en grej i skallen och vid det här laget är den förmodligen utförd (om han fick napp) och han har sannolikt kastat veven.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar