tisdag 7 juni 2022

Sammetsfest 18.5.

Årets sammetskvalstergalej gick av stapeln runt 18.5. Tror det var sista dagen som några större mängder av kvalstren visade sig ovan jord. Misstänker att det var honorna som då var vakna och att hanarna hade varit verksamma lite tidigare.

Som vanligt har jag slarvat med att artbestämma dem. Det krävs mikroskopering för den saken.

För mikroskopering behöver man i princip ha en död individ och jag är ju så blödig av mig att jag inte tar någon av daga bara för att själv få veta. Jag har ordat mer ingående om den saken här.

Det var på håret att jag faktiskt hade en döing. Några tenderar varje år trilla ner i trädgårdsdammen. De lever ganska länge trots att de är våta men en trodde jag hade strukit med. Tog in den för att inleda mikroskopfotografering av behåringen, men väl framför kameran (efter närmare 10 minuter) började den röra på sig. Då bar jag ut den igen och placerade den där de brukar vara talrika. Det var med andra ord nära i år. 
Bättre lycka nästa år? Eller så borde jag skärpa mig (vad det nu betyder?)

Här är motsvarande inlägg från sammetsfesten förra året. 
Här skrev jag lite om deras liv och leverne.

... Ja!... Artbestämningen stannar alltså vid Trombidium sp
Familjen är Trombidiidae, sammetskvalster.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar