måndag 6 juni 2022

Storsand 13.5. Del 12 - Ectobius sylvestris

Det kryllade!
På vissa ställen var mossan full av kackerlack-nymfer. Så fort jag petade någonstans rusade de raskt i alla riktningar. Det blev inte många vettiga bilder av dem pga. deras espressoaktivitet.

Inget konstigt med själva kryllandet. Snarare konstigt att jag först nu, efter drygt nio år av naturbloggande, prånglar ut en så vanlig art som Ectobius sylvestris i mitt lilla internethörn. En slags milstolpe i bloggens historia kanske.

Men... Det var också här som jag började bli lätt förbryllad.
Kackerlackorna hör inte till de kreatur jag kollat in med någon större iver. Inte för att jag har något emot dem, utan för att det råkat bli på det viset.

Jag har alltid bara tänkt att kackerlackorna man möter där ute i spenaten är skogskackerlackor, Ectobius lapponica. Men när jag började rota lite bland de få naturligt förekommande kackerlackorna i Norden noterade jag divergens mellan Finland och Sverige. Min skogskackerlacka stämde inte med E. lapponicus. Den är helt enkelt alldeles för mörk. Däremot stämmer den med E. sylvestris. Men det är en sällan rapporterad art i Sverige och den har inte ens något svenskt namn. I Finland är E. sylvestris den oftare rapporterade av de två. Det är dessutom E. sylvestris som heter metsätorakka - alltså skogskackerlacka - i Finland.

Sylvestris betyder ju dessutom "från skogen" och många trivialnamn i Europa återspeglar detta.
E. lapponicus heter följdriktigt lapintorakka ("lappkackerlacka") på finska. 
Så vad i hela fridens namn har hänt i Sverige när det svenska trivialnamnet skogskackerlacka landat på E. lapponicus?

Någon borde ställa en fråga.
Jag tror jag ska ställa frågan.
Känns som om jag för närvarande jobbar på helt rätt plats för att göra det.

Rådande konklusion är att kackerlackan på bilden faktiskt borde heta skogskackerlacka på svenska, men då givetvis knutet till E. sylvestris
Just nu har denna kackerlacka alltså inget svenskt trivialnamn. Eller har jag missat något?

Jag återkommer när jag fått svar på min fråga.

Tillägg 7.6.2022: Den troliga orsaken till att svenska namnet skogskackerlacka är kopplat till E. lapponicus snarare än E. sylvestris var också ett relativt förväntat svar. Eftersom E. lapponicus är vanlig och E. sylvestris uppenbarligen sällsynt i Sverige blir det naturligare att benämna den vanliga arten med något mer "allmänt" i stil med "skog"... där den också hittas. 
E. lapponicus finns i hela landet och inte enbart i lappländska regioner. 
Svaret ante mig alltså, men jag tyckte frågan förtjänade att ställas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar