torsdag 30 juni 2022

Ichneumon grandicornis

Att släppa ut insekter som inte hittar ut från gårdens växthus hör till en återkommande sommarsyssla numera. Förra sommaren kom jag på den briljanta iden att även dokumentera dem samtidigt. Innan dess hade jag under ett par år bara släppt dem och irriterat mig över att jag inte fotograferade dem.

En del av insekterna dör i växthusen ändå. Jag kan liksom inte bo kontinuerligt i växthuset. De insekterna samlas in ifall de inte hunnit drabbas av mögel eller spindelväv.

Först ut denna sommar är en stekel i släktet Ichneumon. Tufft gäng att artbestämma med 82 arter (i Finland) innehållande ett flertal väldigt snarlika arter. Dessutom måste man även utesluta ett gäng arter i några andra släkten.

Jag sitter inte med en tillräckligt omfattande nyckel för underfamiljen Ichneumoninae och inte heller för släktet Ichneumon. därför blev det snabbt aktuellt att dumpa bilderna i en grupp där expertisen håller till. 

Geir Ørsnes kom genom en grundlig analys av detaljer fram till att det ser ut att vara Ichneumon grandicornis. Det tackar jag för!
Arten parasiterar på nattflyn (se ref.)

Det här är förresten artkryss nr 707 för trädgården. I lådorna av insamlade kryp finns förstås redan en hel drös nya artkryss som ännu inte är artbestämma, men dem räknar jag in vartefter artbestämningen sker. En smärtsamt långsam process må jag säga.



Referens:

Tchopp et al.
The evolution of host associations in the parasitic wasp genus Ichneumon (Hymenoptera: Ichneumonidae): convergent adaptations to host pupation sites
 2013; 13: 74. 
Published online 2013 Mar 27. doi: 10.1186/1471-2148-13-74
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar