söndag 12 juni 2022

Hysalspindlar

22.5 åkte jag till Hysalträsket en dryg mil inåt land. Hade planer på att kolla lite i de blötare delarna av mossan runt träsket men glömde gummistövlarna hemma. Således begränsade jag mig till de ställen där jag kunde förbli torrskodd. Spindlarna i det här inlägget är hittade i relativt blöt mossa under de "yttersta" träden på gränsen mot den ännu våtare och trädfria mossan ut mot träskets vatten.

Överst en taggfotsspindel som torde vara Zora spinimana, ängstaggfoting.

En brynkrabbspindel, Xysticus audax, dök också upp. De finns lite här och var. I detta inlägg med rapport från Storsand finns några individer av olika ålder. Den som fotograferades vid Hysal ser ut att vara subadult.


Här ovan är en ung björnspindel som har så pass kontrastlös hjärtfläck (den ljusa mittstrimman fram på bakkroppen) att det rimligen måste vara Trochosa terricola, skogsbjörnspindel.

Det var gott om små svarta täckvävare (fam. Linyphiidae) överallt. Det är det alltid. Den enda jag faktiskt tog någon slags vettig bild av var denna ljusa täckvävare. Släktet är Porrhomma och art kan möjligen/rimligen vara P. pallidum. Utan epigynkontroll är det dock ingen spikning. Tack till Raul Vicente för bekräftelse av släkte och art-fundering!

Spindeln ovan torde vara Piratula hygrophila, sumppiratspindel.

Sist och minst tvenne förnahoppspindlar, Neon reticulatus. En med hyfsade kontraster på bakkroppen och en med svag kontrast.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar