tisdag 14 juni 2022

Musselöverraskning

I samband med rensning av bottenslam ur trädgårdsdammen började jag fynda små skal av musslor.
Inledningsvis förvånade det mig eftersom dammen är helt och hållet artificiell. Men det slog mig snabbt att musslorna med säkerhet liftat med missne och en del andra växter som hämtats från vattendrag.

Sötvattenmusslor är inte min tekopp och därför laddade jag upp bilderna i en lämplig grupp på Facebook. 

Artbestämning låter sig inte göras på basis av bilderna, men till släktet Pisidium (ärtmusslor) hör den i alla fall. Flera arter är statistiskt möjliga och artbestämning bör på basis av låständernas utseende. Ett par skal är insamlade och med lite tur ska man få en tillräckligt bra bild på de små låständerna. Det större av de båda skalen (bilderna) är 4 mm brett. Gissningen ligger på P. casertanum, allmän ärtmussla.

Dessa musslor är ju introducerade i trädgården. Får jag då räkna dem som trädgårdskryss?

Tack till Jonas Roth för information och kvalificerad gissning!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar