tisdag 21 juni 2022

Uppsala. Del 6 - Rapssugare

Rapssugare, Eurydema oleracea, ska man inte behöva åka söderut för att ta del av. Den är rapporterad i Österbotten också. 

Fråga inte varför jag har så få bärfisar (fam. Pentatomidae) på bloggen. Jag har faktiskt inget riktigt svar. Tre arter bärfisar genererar minsann ingen nominering till titeln årets finlandssvenska blogg 2022. Jag måste skärpa mig helt enkelt.

Men i och för sig är det inte så jättemånga arter man kan se i Österbotten heller. Sju arter är "säkra" (dvs. deras utbredningsområde inbegriper Österbotten) och sedan finns det väl tre - fyra arter som rimligen inte ska vara omöjliga. Rapssugare hör till de icke omöjliga. 

Men får jag räkna in rapssugaren nu? Eller står och faller nomineringen med bärfisar observerade i Svenskfinland? Ack denna osäkerhet och okunskapen om vem man kunde fråga.

Det finns förresten en färgform hos vilken de ljusa teckningarna är röda i stället.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar