torsdag 11 april 2024

Argyra auricollis (?)

Denna styltfluga (fam. Dolichopodidae) tillhör släktet Argyra och jag tror att det rör sig om A. auricollis.

Glömde justera vitbalansen i de två första bilderna... märker jag. Det får vara så nu.


Släktet har 12 arter på Finlands artlista och A. auricollis är en av de oftare rapporterade.

Detta är en hane. 
Silvrigt ansikte mellan ögonen, benens färgsättning, avsaknad av hår (utöver de fyra långa borsten) på skutellen (den halvcirkelformade plattan bak på mellankroppen) och antennerna är några av de diagnostiska karaktärer som ledde mig till nämnda art. 
Artbestämningsnyckeln gäller dock arter i Storbritannien och jag hyser viss osäkerhet gällande huruvida jag träffat rätt. 
Har frågat men inte fått bekräftelse på arten.

Likt många andra styltflugor är arterna i Argyra rovlevande.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar