fredag 26 april 2024

Bådaviken 13.4. Del 13 - Gibellula sp. (spindelmögel)

Spindel parasiterad av svamp har jag haft på önskelistan under flera år. 
Äntligen blev det napp.

Någon särdeles stor svamp är det inte fråga om i det här fallet. Spindelkroppen är ca 3,5 mm lång. 
Platsen är en stående död alstam där jag sökte efter lavsnabblöpare.
Eventuellt är spindeln också lavsnabblöpare. Det är dock vanskligt att bedöma, men karaktären på benens hår och de långa fötterna i förhållande till resterande bensegment skulle potentiellt kunna sitta på en juvenil sådan. Å andra sidan skymtar jag inte lavsnabblöparnas borst/taggar på benen och dessutom ger det lilla man skymtar av ögonen inte riktigt några snabblöparvibbar. 

Svampen tillhör släktet Gibellula och jag tackar Stefan Phalagorn för bestämningsbekräftelse och kompletterande information om att svampen är i anamorft (asexuellt) stadie.
Eventuellt är det arten G. leiopus men det får vara ospikat.

Gibellula spp. är alltså svampar som angriper och dödar spindlar mer eller mindre på samma sätt som arter i "flugmögelgruppen" Entomophthorales angriper flugor.


 

2 kommentarer:

  1. I spindelrika miljöer t ex jordkällare, borde det vara möjligt att finna fler Gibellula

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte omöjligt! Känns logiskt. Vet inte hur ofta svampen sökts i den miljön.

      Så vitt jag noterar verkar svampen (eller mer övergripande Torrubiella arachnophila s.lat.) vanligen hittas på spindlar i örtrik undervegetation.
      Men det är alltid idé att hålla ögonen öppna.

      Radera