lördag 20 april 2024

Bådaviken 13.4. Del 7 - Mindre skuggspindel

Ungt exemplar av mindre skuggspindel Nuctenea silvicultrix som lokaliserades aningen för högt upp på en död alstam. 
"För högt" har med fotograferandet att göra.

Jag spanade primärt efter lavsnabblöpare och skuggspindeln kom som bonus eller bifångst. Sannolikt kunde jag ha fyndat fler om jag letat specifikt efter dem. När ögat är inställt på att hitta en viss form och färg har jag alltid lite svårare att upptäcka sådant som avviker från det jag främst söker efter.
Det är väl ett typexempel på The invisible Gorilla-effekten. 

Mindre skuggspindel är en skogs- och våtmarks-art. Typisk i träd på myrmarker. 
I Bådaviken är näten vanligen spända mellan alstammar från samma rot stående längst ut i den glesa ytterkanten av skogsranden. Näten byggs gärna på 3 - 5 meters höjd och kan blir relativt stora.

Här är tre honor som dokumenterades 17.4.2021.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar