söndag 28 april 2024

Frill 14.4. Del 1 - Egle sp.

Tillbaka på Frill (eller "Frillan" som det ibland benämns lokalt) för granskning av huruvida något kunde tänkas röra på sig i vårsolen. 
Notera att det här inlägget baserar sig på dokumentation från 14.4. Efter den vårvärme som då rådde slog vintern tillbaka med ruggig kyla och snö. 
I skrivande stund, två veckor senare, vänder det året mot aningen behagligare temperatur.

Frill är ett område jag borde ha börjat besöka långt tidigare än jag gjorde. Mer om den saken här.
Under senaste "fältsäsong" blev det totalt tre besök och planen för i år är att åka dit mer regelbundet.

Så värst mycket liv var det inte 14.4. Solen gassade i och för sig ordentligt men området vätter lite mot öster och vissa ställen kändes fortfarande vinteraktiga solvärmen till trots.

Första "Frill-krypet" framför ögonen blev den här blomsterflugan (familjen Anthomyiidae) som lapade sol på en björkstam. Det är en hona i släktet Egle men art lär förbli obestämd. Tack till Johan Ennerfelt som ledde in mig på rätt spår bland de många släktena i familjen!

Det skulle på basis av habitus eventuellt kunna passa med den oftast rapporterade arten E. ciliata, men mitt bristfälliga bildmaterial räcker med största sannolikhet inte heller till för en artbestämningsnyckel jag än så länge inte lyckats få tag på. Dubbla problem alltså.
Nyckeln i fråga är Verner Michelsens revision av släktet 2009. De första sidorna är publicerade på researchgate men för tillgång till resten krävs inloggning hos publicisten.

I någon mån bör man väl dessutom vara fundersam gällande gjorda observationsrapporter av uppenbarligen svårbestämbara arter i ett stort släkte.
Dvs. kan man lita på att de många rapporteringarna av E. ciliata verkligen är korrekta?
Nu spekulerar jag bara eftersom jag inte känner till hur artbestämningen i respektive fall gått till. Därför är det stor risk att jag helt ogrundat häver ur mig insinuationer.

Släktets larver lever på frön av främst vide (Salix spp.) och vuxna flugor hör till de som vaknar tidigt på vårarna inför blomningen.

Skärpan är aningen felplacerad i andra bilden om man ser på flugan i sin helhet. Jag ville primärt ha vingarna skarpa och skulle därefter ta fler bilder men flugan tröttnade på min närvaro och drog sin kos.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar