fredag 15 december 2023

Trädgården 9.9. Del 7 - Arvsköldbagge

Första trädgårdskrysset för någondera art i släktet Cassida, dvs. "sköldbaggar". 
Hittar man en sådan i Österbotten är det primärt fyra arter som blir (statistiskt) tänkbara. 
15 arter är observerade i Finland men merparten av dem har sydligare utbredning och några är enbart påträffade ett fåtal gånger.

Det här är arvsköldbagge Cassida flaveola vilken lever på nejlikväxter. 

Trädgårdens (och bloggens) första sköldbagge blev också sommarsäsongens sista dokumenterade småkryp ute "i fält". Efter den korta rundvandringen 9.9 rörde jag mig inte längre utomhus med kameran på jakt efter nya observationer. 
Samtidigt får jag konstatera att sommarens fynd räckt rekordlänge vad beträffar material att blogga om. I dag är det 15.12 och jag publicerar en bild från början av september trots att inläggstakten varit hyfsat hög under sensommar och höst. 

Jag blir dock inte utan bloggmaterial. Dels har jag en igelkott att orda om och dels har jag åter kommit igång med att dokumentera och artbestämma insamlade insekter. Detta alltså på kommande.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar