lördag 30 december 2023

Microgastrinae. Obestämd hane.

Hane i underfamiljen Microgastrinae (Bracksteklar, Braconidae).

Hanarna är notoriskt svåra... eller oftast hopplösa. Rent generellt är hanar sällan förekommande i artbestämningsnycklar, nästan aldrig beskrivna och blir i princip omöjliga att artbestämma om de inte kan kopplas till honor i samband med t.ex. kläckning från värddjur.
Som "löst" hittad i ett av trädgårdens växthus hör den här således till de hopplösa.



Hopplösheten till trots provade jag ändå att nyckla stekeln till släkte men gav upp efter ett antal osäkra vägskäl (nyckelsteg). I nyckelsteg där jag är osäker på den exakta definitionen i beskrivningen av en specifik karaktär testade jag gå vidare längs de alternativa stigarna men landade konstant i återvändsgränder och släkten som inte riktigt stämmer för "min" stekel.

Känner att redan bestämning av släkte för den här blir lite för tidskrävande och jag släpper den för tillfället. Återstår att se om någon "Braconidist" snappar upp dessa bilder som även ligger ute i en fb-grupp för den typen av nördar.

Precis som övriga insekter jag för närvarande lägger upp bilder på är denna insamlad som självdöd ur trädgårdens växthus 2020.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar