söndag 29 augusti 2021

Valsörarna. Del 9 - Några småkryp

I planerna ingick även att spana efter småkryp där ute på Valsörarna. Det blev inte mycket bevänt med den saken. Efter alla de timmar som fågelräkningen tog i anspråk var jag helt enkelt lite för trött. Den andra dagen gjorde jag ändå ett halvhjärtat och ganska kort försök. Skallen var ändå så pass degig att jag inte riktigt hade mina sinnen med mig.

Här är de kryp jag dokumenterade:

Rödfransad björnspinnare, Diacrisia sannio.

Hane av någon art i släktet Formica (stormyror).

Stamhoppspindel, Salticus cingulatus (föga förvånande).


Korsspindel, Araneus diadematus (föga förvånande).

Hane av brämspindel, Larinioides patagiatus


Hona av någondera Larinioides-art. Benrandningen tycker jag skulle peka på L. cornutus (vasshjulspindel) men hanen i bilderna ovan var intresserad av hennes nät. 

Syreaftonfly, Acronicta rumicis. Här är en larv av samma art.

Tidigare inlägg från denna resa till Valsörarna:

Del 1. Inledning.
Del 2. Bl.a. om fotograferandet och annat allmänt + några fåglar.
Del 3. Soluppgången.
Del 4. Tordmule.
Del 5. Tobisgrissla.
Del 6. Diverse fåglar.
Del 7. Dvärgmås.
Del 8Skratt och silver men ingen fisk



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar