lördag 14 augusti 2021

Neoitamus sp.

Om jag inte vinglat i diket hör den här rovflugan (fam. Asilidae) hemma i släktet Neoitamus. Eftersom det är en hona - vilket syns i bakändan - ska den inte gå att artbestämma enbart på basis av bild.

Rovflugorna är en hyfsat spektakulär familj man tycker att varje seriös naturblogg, med i övrig många småkryp, borde ägna mer utrymme. Varför jag inte gjort det är en bra fråga. Det här är blott och bart det tredje rovfluginlägget under bloggens nioåriga existens och det är faktiskt första inlägget baserat på bilder jag tagit av någon rovfluga i fält. Med tanke på hur jag krupit om kring i grönskan är det ganska anmärkningsvärt. 

Visst har jag sett rovflugor! Ofta när kameran inte varit med. De jag noterat när jag varit ute och fotograferat har oftast varit skraja saker som dragit iväg så fort jag kommit närmare än en dryg meter.

En stor och stilig Choerades gilva fotograferade jag med bristfällig makroutrustning 2010. Den kanske jag kunde plocka upp ur arkivet och lägga in på bloggen i alla fall.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar