onsdag 18 augusti 2021

Valsörarna. Del 1 - Inledning

Valsörarna är "nordvästra hörnet" av den skärgård jag är uppväxt i. Av outgrundliga anledningar hade jag enbart besökt Valsörarna en eller två gånger. Det var någon vinter när jag var liten och det fanns isväg dit ut. 

Ostrobothnia Australis r.f. (OA) förestår Valsörarnas biologiska station som förhållandevis ofta har bemanning i samband med olika pågående projekt, inventeringar och annan biologiskt relaterad verksamhet. Det har i flera år varit tal om att jag skulle hänga på ut dit i något sammanhang. Det har aldrig blivit av. Inte förrän i somras då det helt plötsligt blev aktuellt att åka ut och räkna alkor.

Det ska sägas att jag den senaste tiden ältat rätt rejält huruvida jag ska fortsätta blogga, pausa eller helt upphöra och eventuellt avlägsna bloggen. Ältandet lär fortsätta. Orsakerna och frågeställningarna är flera, men jag har liksom inte riktigt tänkt klart än.

Hur som helst kör jag i alla fall för tillfället vidare och drar med det igång en "inläggs-serie" baserad på en del av materialet från drygt två dagar ute i den yttre skärgården. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar