måndag 5 februari 2024

Diplazon laetatorius

I december (2023) tog jag paus i genomgången av brokparasitsteklar (Ichneumonidae) insamlade 2020 för att fortsätta med några andra stekelfamiljer innehållande småväxta arter. Orsaken var objektivrelaterad. De mer storväxta exemplaren "fick inte plats" på sensorn med den optik jag hade i rullning. Nu är detta åtgärdat. Alla småttingar är avklarade och jag återgår till brokparasitsteklarna.

Först ut är denna Diplazon laetatorius.
Kroppslängden ca 7 mm.

Skönt att undantagsvis plocka upp en lättigenkännlig (finlandism) art ur lådan med ogenomgångna steklar.
Hos D. laetatorius är bakbenstibians (skenbenets) trefärgade benrandning lättnoterad och god vägledning. Svart - vit - svart - orange. 
Jag har dock inte åstadkommit vettig fotodokumentation av den detaljen noterar jag nu.

Visst! Det finns andra snarlika arter i släktet. Men färgkombinationerna hos vissa av arterna gör att man i vissa fall förhållandevis lätt når en någorlunda säker artbestämning. Notera de många orden som indikerar osäkerhet.

För säkerhets skull gick jag ändå genom släktes- och artbestämningsnyckeln i Klopfstein 2014 (se ref.). Utfallet var det förväntade... tack och lov.... typ.

Värddjur för D. laetatorius är en uppsjö (över 50 arter) blomflugor (Syrphidae) bland de aphidofaga (bladlusätande) grupperna. Det är alltså blomfluglarverna som parasiteras.
Här har jag några gamla och suddiga bilder av en annan art i släktet placerandes ett ägg i ett blomflugägg. Stekelägget/larven bidar sin tid och börjar äta av blomfluglarven när den kläckts och börjat växa till sig.

En intressant detalj är att hanar inte är hittade i Europa utan enbart Nordamerika och Indien. D. laetatorius har världsomspännande utbredning. Förökningen är alltså partenogenetisk i stora delar av utbredningsområdet.



D. laetatorius är vanlig i trädgården. Lådan med insamlade steklar 2021 innehåller ett flertal exemplar. Genomgång och dokumentation av dem sker så snart jag hinner. Om ett år kanske... eller ett par år... eller...?



Referens:

Seraina Klopfstein, 2014
Revision of the Western Palaearctic Diplazontinae (Hymenoptera, Ichneumonidae)
Zootaxa 3801 (1): 001-143
DOI: https://doi.org/10.11646/zootaxa.3801.1.1


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar