tisdag 13 februari 2024

Svår Phygadeuontinae-hane

Jag får vika ner mig. Jag står för närvarande till knäna i artbestämningsträsket och kommer ingenvart.

Till stora delar har den här hanen en hel del likheter med Mesoleptus laevigatus som jag hade i detta inlägg. Vad jag då främst tänker på är det "allmänna utseendet" rent helhetsmässigt och in enskilda kroppsdelar som t.ex.  huvud och första tergiten/petiolus. Jag rotade inledningsvis bland övriga arter i släktet Mesoleptus samt arterna i de två andra släktena (Atractodes och Stilpnus) som ingår i tribus Stilpnini (underfamiljen. Phygadeuontinae, fam. Ichneumonidae). Men svaret finns antagligen inte hos dessa.

Typiskt förresten med intorkad bakkropp hos de döingar som samlats in från trädgårdens växthus.

Framvingens längd är 6 mm. 
De flesta Ichneumonider har en en hästhuvudliknande vingcell (discosubmarginalcellen) intill vingmärket. Hästhuvudformen kommer sig av att två vingribbor försvunnit under evolutionens gång och sålunda har tre celler blivit en. Den här stekeln har ett (eller en?) ramulus - dvs. den lilla "knoppen" på "hästhuvudets undersida" som vittnar om var en av vingribborna (RS+M) tidigare fanns. Jämför t.ex. med en typisk brackstekelvinge.

Vingarna som sitter fast på arterna bland släktena i tribus Stilpnini har dock ingen ramulus.

Första tergiten är lång, rak och smal. När jag först lade ögonen på stekeln trodde jag spontant att den hörde till en annan underfamilj men kombinationerna av sternaulus (synlig som en längsgående fåra) i nedre kanten av mesopleuron (övre sidoplåten), utseende på den öppna aeroleten (den lilla vingcellen framför nosen på hästhuvudet) samt ansiktet gör, om jag inte är ute och cyklar helgalet tokigt, att det måste röra sig om Phygadeuontinae. Eller?

Jag har försökt leta bland Phygadeuontinae med dylikt utseende på första tergiten men det är inte så många släkten som har sådana. De flesta har alltså kortare, mer böjd och vanligen bredare första tergit. Detta till trots har jag hittills kammat noll.

Det hjälper ju inte precis att det är en hane. Hanarna är inte så viktiga i artbestämningssammanhang och beskrivs ganska sällan.









Antengisslets nionde till elfte segment (flagellomerer) har tre tydliga tyloider. På det tolfte segmentet finns en kortare tyloid och på det åttonde kan man skymta något som ser ut som antydan till en tyloid.

Bilderna är uppladdade i en fb-grupp för Ichneumonid-nördar men hittills har det inte genererat något svar. Hoppas få återkomma med en lösning på frågan.

Tillägg 14.2.2023: Efter diskussion på sociala plattformen Bluesky (där stekeln även postades) går funderingarna kanske ändå i riktning mot släkte Mesoleptus nämnda ramulus till trots. Ilari E. Sääksjärvi (medförfattare till Revision of the western Palaearctic Mesoleptus) vägde in att släktet (och tribus) kan inbegripa fortfarande outredd variation och därmed potentiellt behov av ytterligare revisioner framöver. 

Vad som kan sägas med säkerhet är att osäkerhet råder. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar