fredag 5 januari 2024

Bracon sp.

65 st arter i släktet Bracon finns på laji.fi. 
Den här brackstekeln torde - om jag inte nycklat helgalet - falla in i just den listan av miljoner 65 arter.
Därefter går jag in på revisionen av J. Papp från 2008 (ref.) och börjar artnyckla.

Alla arter i nyckeln finns inte i Finland och jag har inte (orkat) kollat om alla arterna registrerade i Finland finns med i nyckeln. Lite uppgiven från början alltså.


Det finns ett problem.
Eller egentligen finns det ju många problem (bl.a. eventuellt haltande artlista), men det huvudsakliga problemet är att "min" stekel har så tight uppdragen första tergit.

Försökte spana förbi vingarna med mikroskopobjektivet för att få skymt av eventuell skulptur men det är synnerligen begränsad information. Tergiten skymtar delvis men propodeum kommer jag inte alls åt att se. 
Stekeln borde med andra ord brytas isär för att jag ska kunna nyckla på rätt sätt.
Det har jag hittills inte gjort.


Baserat på några få karaktärer som (enl. nyckeln och tillhörande illustrationer) inte verkar vara så värst "vanliga" kombinationer i släktet har jag funderat på bl.a. B. epitriptus som en tänkbar kandidat. Den synliga strieringen på tergit 1 och 2 i kombination med bakhuvudets form kunde passa. Men färgsättningen (pigmenteringen) där framvingens vingribbor 2.RS och 2.M möts är inte riktigt rätt. Tror det området borde ha svag pigmentering.

Och som sagt... Det är på tok för många osäkerhetsfaktorer för att ovan nämnda art-fundering ens ska bli någon form av vag misstanke. Men någon art i den "utseende-riktningen" typ.

En del av stekeln söndrade jag i alla fall. Jag ville få bild av ovipositorns spets men ett stelnat sekret höll ihop höljets båda skidor och det blev aningen brutalt innan jag lyckades bända upp höljet. Försökte inte avlägsna utsöndringen utan gjorde en version där jag tog bort den i bildredigeringen i stället. Därför kan det finnas fel i framställningen av eventuella "tänder" på undre spetsens undersida.

Stekelns kroppslängd är 5 mm.


Referens:

J. Papp, 2008
A revision of the Bracon (subgenera Bracon s.str., Cyanopterobracon, Glabrobracon, Lucobracon, Osculobracon Subgen. n., Pigeria) species described by SZÉPLIGETI from the western palearctic Region (Hymenoptera: Braconidae, Braconinae)
Linzer biol. Beier, 40/1, 1741-1837, 2008


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar