torsdag 18 januari 2024

Pteromalus sp. (P. puparum?)

Sista puppglanssteklarna från insamlingen 2020 för dokumentation och artbestämning ("typ") är två exemplar av samma art i släktet Pteromalus.




Första exemplaret ovan och andra följaktligen nedan.






Även i det här fallet bad jag om hjälp och svaret - tack till Yeong Yoo! - är att det kunde tänkas vara P. puparum. Jag har gått av och an bland nyckelstegen i Graham 1969 (se ref.) för att se om jag har kapacitet att få förslaget bekräftat. Konklusionen är att jag inte kan bekräfta, men att nyckeln stärker antagandet att det rör sig om nämnda art. Antagandet stärks även av existerande bildmaterial på exemplar artbestämda av expertis. Någon kassaskåpssäker bedömning vågar jag mig ändå inte på.

P. puparum parasiterar på en mängd olika fjärilar, ofta dagfjärilar, som t.ex. Pieris spp., Nymphalis spp., nässelfjäril, tistelfjäril och amiral. Arten uppträder också som parasitoid på en del getingar och rovsteklar samt som hyperparasitoid på brokparasitsteklar (Ichneumonidae) och bracksteklar (Braconidae). Flexibel liten stekel med andra ord.



Referenser:

M. W. R. de V. Graham
The Pteromalidae of North-Western Europe (Hymenoptera: Chalcidoidea)
Bulletin of the British Museum (Natural History) Entomology 1969


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar