tisdag 26 juni 2018

Kålfjäril

I den här bloggens begynnelse planerade jag att innehållet enstaka gånger också skulle behandla kamerautrustning eftersom ett visst experimenterande med sådan sker ibland. 
Författandet av sådana inlägg har fungerat sisådär - om jag uttrycker mig beskedligt. Nu lovar jag ingenting längre. Dyker det upp något kamerautrustningsinlägg så gör det. Vi får se helt enkelt.

För några dagar sedan drog jag fast mitt gamla Canon FD 200 f4 Macro på 7D-huset och gick ut för att leta kryp som är för stora för mitt vanliga makro-objektiv (MP-E65). Vad vore då lämpligare än exempelvis  någon dagfjäril? Trädgårdslandet bjöd givetvis på kålfjäril.

Jag har ruggigt svårt att bemästra det där objektivet. Det är som om fokus (skärpan) inte stämmer med vad jag ser i sökaren. Oftast kommer skärpan en liten bit bakom det tilltänkta området eller så hoppar fokalpunkten plötsligt framför motivet i stället. Det är ett lynnigt objektiv liksom. Men med tillräckligt många exponeringar brukar det förr eller senare hitta rätt. Sedan tycker jag inte att skärpan är så bra även där den sitter. Det är som om gluggen inte riktigt vill leverera detaljer. Men jag får väl experimentera vidare med det.

Objektivet ger också lite annan typ av färgton och framförallt kontrasterna tenderar skilja sig från vad man är van med från dagens objektiv. Vissa av bilderna ser helt enkelt lite "gamla" ut. Visserligen genomgår de editering i Photoshop och en del av det "gamla" utseendet försvinner nog i den processen. Jag ska dock inte hävda att färgernas och kontrasternas karaktär nödvändigtvis är något negativt. Snarare en rolig detalj.

Kålfjärilhonan på bilderna var som synes rejält sliten. Såg inte att hon skulle ha duttat ut ägg på senapskålen (mera känd som rucola) men hon kanske redan gjort sitt, eller så var hon på väg att göra det men blev störd av min närvaro. Hur som helst. Kålfjärilar har minsann sett till så att bladen fått sina små prydliga samlingar av agg.

Ägg har jag dokumenterat tidigare. Jag tog förvisso in ytterligare en hoper ägg som jag skulle fotografera, men larverna hann kläckas innan jag kom till skott. 

Några larver är fortfarande okläckta. Flera av larverna som tagit sig ut är i full färd med att äta äggskal. Sedan är de nog aningen vilsna eftersom bladet redan torkat. Det kanske inte är exakt vad de hade tänkt sig.

Dessa två bilder är förstås tagna med MP-E65. Nämnt bara för klargörande.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar