tisdag 12 juni 2018

Mera brokparasitoida frågetecken

Ännu ett björkstamskryp (se de senaste inläggen). Stora mängder av dessa hanar surrar runt stammen. Har även sett dem vid ett par andra träd. I bland landar de för korta ögonblick och då försöker jag snabbt komma åt att ta en bild. Det har varit allt annat än lätt och tålamodet har utstått svåra prövningar.

Hanar söker honor och man får förmoda att honornas dofter är samlade runt dessa trädstammar. Några honor har jag inte lyckats få ögonen på än. 

Bilder ligger ute bland expertisen, men det här är sannolikt en knepig nöt eftersom ingen svarat (eller sett dem). Jag har mina aningar om ungefär vad det kan tänkas vara. Vågar dock inte yppa mig.
Vill du leverera en gissning kan jag ju som ytterligare information nämna att de är ungefär 7 mm långa.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar