söndag 24 juni 2018

Prickvarg

I detta "totalsamlande" ("bongande" på ren finlandssvenska) av organismer (observationer) jag håller på med, finns det vissa grupper eller familjer jag brottas lite extra med. Det har nämnts förut i den här bloggen då när jag gjort något inlägg med ett djur som är trixigt att arta. Eftersom jag mer eller mindre rör mig mellan allt som existerar från elefant till nematod blir en del områden mera suddiga än andra.

Spindlarna hyser jag lite extra intresse för. Så bland dem finns det sådana jag tror mig ha en del koll på. Men undantag finns och vargspindlarna (fam. Lycosidae) hör dit - speciellt de mer triviala arterna som frekventerar synfältet till vardags. Ett antal av dem är nämligen svåra.

Det finns flera arter inom släktet Pardosa som jag för närvarande känner sviktande insikter i. Det är som om jag har svårare att se de subtila skillnaderna hos dessa än hos småkryp som tidigare fågat större intresse. Sådant är väl i och för sig inget märkvärdigt. Så är det ju ofta med vårt mänskliga fokus. Alltid lättare att lära sig mer om det man är intresserad av. 

Nu är jag förstås inte ointresserad av vargspindlar. Det är ju bara det att de inte fått så mycket plats i min skalle än så länge. 

Mitt försök att arta denna Pardosa lyckades ändå. Fick nämligen bekräftelse på att det var korrekt. Jag gav mig helt enkelt den på att det skulle bli rätt. Det var en av dessa många honor som ju för närvarande springer omkring med sin äggsäck. Hon var också tillräckligt cool för att jag skulle få närma mig med kameran några gånger och därmed lyckas samla ihop ett antal hyfsade bilder.

Alla Pardosor kan inte artas på basen av dylika fotografier. De är aningen variabla och överlappar varandra utseendemässigt. Men den här honan kan spikas som arten P. amentata. Svenska namnet är prickvargspindel.  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar