söndag 10 juni 2018

Suddigt sandrör

Båten har sin vana trogen stått på gården för en del fix innan sjösättning. Medan jag höll på med flytetyget noterade jag en liten - typ 2 mm - spindel. Med mina dassiga ögon var det bara vilken liten anonym plutt som helst. Det finns ju miljoner små anonyma pluttar som är omöjliga att arta på basen av bilder. Men av någon anledning fick jag för mig att hämta kameran och ta några bilder.

Bra var ju det. För det här är nämligen Cryptachaea riparia - sandrörsspindel. 
Därmed fick jag ett nytt artkryss. Visserligen har jag en möjlig sandrörsspindel från förra sommaren, men den kunde inte artas med bestämdhet. I Vasa finns enligt uppgift flera fynd av arten men i övrigt börjar dessa breddgrader uppenbarligen vara så långt norrut som den observerats i landet.

Tyvärr hade jag av misstag vridit upp bländaren och noterade inte det medan jag fotograferade spindeln. Det blev onödigt smalt skärpedjup.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar