onsdag 3 januari 2024

Doryctes striatellus (?) igen

Allt tyder på att den här hanen är av samma art som denna hona
Alltså Doryctes striatellus (familj bracksteklar, Braconidae, underfamilj Doryctinae).

Den här hanen hade dock inget trädamm på sig så som honan. Hon hittades i träverkstadens fönster. Jag tror alltså att hanen kommer ur någondera växthus och att han således inte är hittad på samma plats som honan. 
Jag dokumenterar med andra ord insamlingen tokslarvigt. Insekterna är "liksom bara" insamlade inom tomtens gränser under ett visst år helt enkelt. Det får räcka.


I övrigt gäller i stort sett samma kommentarer som i inlägget med honan. Frågetecknet efter namnet står kvar av samma orsaker.
Hanen har förresten en kroppslängd på ca 6,5 mm. En millimeter längre än honan.

Kunde förstås ha haft honan och hanen i ett gemensamt inlägg. Men den här gången plockade jag bara en brackstekel åt gången ur samlingen av osorterade och då kan det tidvis råka sig så att samma art dyker upp igen. 

I inlägget med honan ordade jag något om ett speciellt fynd som ska få komma ut på bloggen inom kort. Med tanke på fyndets "natur" har jag hejdat mig med publicerandet tills jag fått fastare mark under fötterna. Det vill säga antingen en bekräftelse på att artbestämningen är rätt (lika med kul) eller en korrigering (lika med halvtråkigt). Bildmaterialet är hos den person på planeten som troligen kan berörda stekelgrupps europeiska arter bäst. Vi får se när svar kommer.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar