tisdag 9 juli 2013

Knappast en dans på rosor - men sådant är livet bland lössen

Upplever inte att sommaren hittills bjudit på några oerhörda mängder bladlöss men en av våra rosor har i alla fall ett årsskott som är belamrat av dessa små saftsugare.
Längst ut i spetsen på ett av rosens blad (samma som bladlusen ovan sitter på) finns detta lilla ägg (nedan).

Om jag inte misstar mig fullständigt är det ett ägg från en blomfluga - någon av de många sorter vars larver äter bladlöss. Blomflugorna väljer givetvis var de lägger sina ägg och detta ägg är så att säga mitt i smöret.

Men hallå! Här dyker en parasitstekel upp.
Många små parasitsteklar sticker in sina ägg i bladlöss och jag väntade mig att hon skulle välja ut en eller några lämpliga värdar för sina egna ägg.

Men hon hörde tydligen inte alls till den kategorin parasitsteklar. Nej, hon petade istället in sitt ägg i blomflugeägget.

Redigering: Stekeln hör till släktet Diplazon. Art låter jag vara osagt.

Redigering 2: Torde vara antingen D. scutatorius eller D. tetragonus utgående från färgsättningen. För artbestämning krävs bättre bildmaterial av specifika detaljer.

Blomfluglarven kommer att kläckas och den kommer alltså att ha en liten parasitstekel inom sig. Trots det torde nog blomfluglarven inledningsvis ändå leva, äta bladlöss och växa ganska normalt. Stekellarven äter först av värdlarvens mindre vitala delar. Så länge blomfluglarven är vid liv så producerar den ju också mat till parasiten men till sist är stekellarven ändå färdig att avsluta "samarbetet" och då är det också slutet för blomfluglarven. Har jag tur sker händelseförloppet på denna roskvist och det blir möjligt att följa med vad som sker.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar