fredag 5 juli 2013

En liten bekännelse och en stor myra

Jag har måhända en viss beskedlighet beträffande många av de småkryp vi kallar skadeinsekter och en stor del av dem skulle jag aldrig få för mig att ha ihjäl eftersom naturen oftast sköter sådant på egen hand. Men det finns några som jag ändå är ganska orolig över ifall de kommer i närheten. Det här är en av dem - hushästmyran, Camponotus herculeanus - och en sådan koloni finns någonstans i vårt hus. Den här individen tillhör troligen en koloni som bor på ett annat ställe ute i trädgården (men jag är osäker). Den fick leva vidare och jag utnyttjade den bara för dessa bilders skull.
Det finns mycket att nämna när det gäller myror och speciellt allt det som sker i deras samhällen men sådant får jag kanske skäl att återkomma till någon vacker dag.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar