onsdag 17 juli 2013

Litet irriterande frågetecken

Allt som oftast går jag bet på vilka småkryp jag dokumenterat.
När det gäller blomflugorna - och framförallt de med klara färgmarkeringar - så borde det vara en aning lättare med tanke på att världens bästa bokverk Nationalnyckeln hunnit ge ut de två volymerna om blomflugor. Gällande den här flugan har det dock hittills inte hjälpt hela vägen.
Mestadels beror det nog också på att jag inte lyckades ta fler bilder innan han (det ser ut att vara en han) smet bort. Bilder ur andra vinklar hade varit prima för att bättre se de små detaljer som blir så viktiga i artbestämningen av dessa småkryp. Visserligen hjälper ju inte ens det alla gånger. På grund av små utseendevariationer inom arterna kan ibland två olika arter vara så pass lika att man borde ha lupp, mikroskop och nästan dna-laboratorium för att säkerställa något. 
Min gräns går vid kameran och de möjligheter den ger.

I nuläget har jag ändå fastnat för att flugan möjligen kan vara en trebandad skogsblomfluga - Dasysyrphus tricinctusI så fall saknar det här exemplaret de gula fläckar arten normalt har på andra ryggskölden (tergit 2). På bilden ser den ryggskölden helsvart ut. Enligt Nationalnyckeln kan arten uppenbarligen ha den färgvariationen. Övriga synliga kännetecken verkar stämma något så när.

Förresten har jag sent om sider införskaffat Nationalnyckelns fjärilsböcker (med undantag för en volym) så nu ska det bli bättring på artbestämningen gällande vissa av malarna och övriga små, grå rackare.
Jag hoppas verkligen att det stora projektet fortskrider och att Svenska artprojektet får ekonomisk möjlighet att fortsätta ge ut sina fantastiska bokverk.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar