torsdag 3 februari 2022

Ny brottningsmatch med Phaeogenini

Jag har återvänt till lådan med insamlat material från 2020 efter ett kort besök i 2021-lådan. Ordningen alltså återställd.

När man grabbar tag i första bästa kryp nere bland Ichneumoniderna (brokparasitsteklarna) och noterar att det rör sig om underfamilj Phaeogenini drar halsmuskler ihop luftvägarna så ett väsande ljud hörs i samband med utdragen utandning. Inte för att jag ogillar Phaeogenini, men för att jag vet att det troligen blir bekymmersamt med artbestämningen och att det i sin tur sinkar min redan långsamma genomgång av insekterna. Jag har också erfarenhet av att förlora brottningsmatcherna mot Phaeogenini.

Nåväl... Med hjälp av två nycklar (se ref.) kom jag inledningsvis fram till att släktet rimligen är Mevesia. Fick understöd för det i en fb-grupp för Ichneumonoidea. 

I Finland finns endast en art, M. arguta, listad på Laji.fi. I resten av Europa verkar det finnas ytterligare två arter. I Perkins (1959) finns nyckel och beskrivning för två arter. På basis av beskrivningarna upplever jag att "min" stekel är en mix av M. arguta och M. guttata. Så är det ju förstås inte. Av de fåtal dassiga bilder med pålitlig artbestämning jag hittat känns M. arguta bättre. Konklusionen är att jag tror mest på M. arguta. Ett litet frågetecken dröjer sig ändå kvar.

Ett annat frågetecken som dyker upp är huruvida de två identiska oidentifierade hanarna jag lagt upp på bloggen tidigare (se den ena i länken ovan) kan tänkas vara samma art som denna. Någon beskrivning av hanarna har jag inte hittat. Det något enda pålitliga bildmaterialet jag hittat (Boldsystems) tyder dock på att hanarna har väldigt ljusa höfter (coxa). Hur stora könsskillnader det kan vara hos diverse kroppsdelar (t.ex. propodeum, tergiter, osv.) vet jag inte heller. 

Så här ser den (en hona) ut och så här ser bildmaterialet ut efter jag tagit bilder på de detaljer man vill kika närmare på.













Referenser:

Jesús Selfa & Erich Diller
Illustrated Key to the Western Palearctic Genera och Phaeogenini (Hymenoptera, Ichneumonidae, Ichneumoninae)
Entomofauna 1994

J. F. Perkins
Ichneumonidae, key to subfamilies and Ichneumoninae
Handbooks for the identification of British insects. Vol VII. Part 2
Royal Entomological Society of London. 1959.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar