onsdag 29 december 2021

Pimpla flavicoxis

Varför inte köra på med ännu en representant för underfamiljen Pimplinae (fam. Ichneumonidae)? Hittills denna månad har jag postat ett inlägg med Pimpla turionellae, Apechthis quadridentata och här kommer nu Pimpla flavicoxis. Det här är det första insamlade exemplaret och det är första jag hittat/observerat i trädgården. Arten har jag dokumenterat tidigare ute vid Bådaviken.

Honan samlades in 2020 men jag går fortfarande igenom, granska och artbestämmer material från det året.

Ett par tydliga visuella skillnader jämfört med nämnda P. turionellae är bl.a. röd coxa (höft) på tredje benparet och tydligt gulrött på antennernas första tredjedel. P. turionellae har svart coxa och mörkare antenner som snarare kan vara något ljusare i yttre ändan. Sedan finns det förstås andra arter i släktet Pimpla också. I Finland är tio arter listade och sju stycken är någorlunda ofta rapporterade. Någon större förväxlingsrisk finns inte men det oaktat är stekeln ändå för säkerhets skullkontrollerad genom en artnyckel (se ref.).

Pimpla flavicoxis parasiterar puppor av lite olika småfjäriar i form av främst vecklare och mätare.


Bilden ovan kom till av misstag. Jag skulle fotografera andra benparets fot på Apechthis quadridentata och trodde att det var den som fanns i "makrostudion". Blev förbryllad när den förväntade tanden på klon saknades (se bild här) och det tog en stund innan jag fattade att jag i något skede hade bytt stekel framför kameran.



Referens:

M. G. Fitton et al.
Pimpline Ichneumon-flies. Hymenoptera, Ichneumonidae (Pimplinae).
Royal Entomological Society of London. 1988
ISBN 0 9+1546 72 0


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar