tisdag 14 december 2021

Pimpla turionellae (igen)

Pimpla turionellae verkar 2020 ha varit en art som antingen lockats specifikt till trädgårdens växthus eller som förekommit i så pass stor omfattning att de rent statistiskt blev flertaliga i mitt insamlade material.

2020?
Ja, 2020!
Jag har fortfarande många ogenomgångna insekter från insamlingen det året. Hur det ser ut med förekomsten av denna art i årets insamling vet jag inte än. En levande P. turionellae släppte jag i alla fall ut ur växthuset 24.6.

I någon mån är dokumentationen av de tre nedanstående honorna överflödig. En artfrände insamlad samma år dokumenterades mer ingående redan tidigare och det känns väl onödigt att fylla världen och bloggen med nya likadana bilder. Samtidigt finner jag ett visst intresse av att faktiskt dokumentera alla krypen eftersom det finns viss individuella skillnader och eftersom det i flera fall är till hjälp för artbestämning. I det här fallet har jag dock inte tagit lika många fotografier av respektive individ då artbestämning inte ska vara ett bekymmer och detaljbilder inte behövs av den anledningen. 

Information om arten finns i inlägget jag länkade till ovan.

Hona 1.

Hona 2.

Hona 3.

Hona 1.

Hona 2.

Hona 1.

Hona 2.

Hona 1.

Hona 2.

Hona 3.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar