onsdag 5 maj 2021

Trädgårdssafari 21.4. Del 5 - Någon mycelbagge

Mina misstankar ligger på Apocatops nigrita som är en art i familjen mycelbaggar (Leiodidae). Det finns dock ett gott antal liknande arter och jag har inte fått min gissning bekräftad eller korrigerad. Fullt möjligt att dessa ska synas mer i detalj för artbestämning. Det vet jag inte.

Känner också att jag tyvärr tillåter mig att bli en aning lat gällande att rota mer ingående efter eventuella nycklar och närmare beskrivningar gällande djur i vissa grupper. Den här hör uppenbarligen till kategorin kryp som inte triggar min nyfikenhet i tillräcklig omfattning för mer ingående kontroll. Borde jag skärpa mig eller är det tillåtet att vara så selektiv?

Det syns också på de få bilderna jag tog av baggen. Fokus (skärpan) tenderar ligga lite "off" helt enkelt.

Här är den ändå.

Framvaskad ur lite löv och en del [cembratall]barr. Typ 3-4 mm.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar