onsdag 5 maj 2021

Bådaviken 1.5. Del 1 - Några fåglar

Första maj blev under ett antal år en traditionsenlig fågelskådardag vid tornet i Bådaviken. Konstigt nog bröts den traditionen 2019 och sedan dess har jag inte återupptagit kutymen. Den här gången åkte jag visserligen också ut till Bådaviken, men stannade enbart tillfälligt upp i själva tornet. Jag hade som vanligt småkryp på agendan.

Det gjorde förstås att jag cyklade dit mera mitt på dagen och inte under de mer spännande fågeltimmarna på morgonkvisten. Fågelaktiviteten var låg och det är förresten märkvärdigt få andfåglar i viken detta år.

En korp fladdrade förbi och fick manövrera både hit, dit och upp och ner då en kråka fick för sig att korpen skulle trakasseras. När korpen svepte ner över vassen blev även en trana irriterad.


I övrig hände inget. 

Eller ja... en gråtrut flög förbi.

... Och en skräntärna. Men den var på avstånd och fotografi kändes överflödigt.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar