tisdag 25 maj 2021

Sammetsfest

Sammetskvalstren (Trombidium sp.) vaknade nästan en månad tidigare än normalt i bloggredaktionens trädgård. Rimligen orsakades det av den rejäla värmeböljan som vällde in över landet i början av maj.

Jag har de facto aldrig tidigare noterat så många aktiva sammetskvalster samtidigt. Vissa fläckar av trädgården var uppenbarligen populära samlingsplatser. Sådent beteende beskrivs dock också av litteraturen (se referens).



Bilderna ovan togs 9.5.
Alla bilderna nedan togs 20.5. Det var en riktigt kvalsterintensiv dag.

Jag kunde notera en avsevärd storleksskillnad individer emellan. Medel- eller kanske median-storleken var ungefär 2-2,5 mm (kroppslängd). Det stämmer bra med hanarnas medelstorlek (ref.) och det är också hanarna som blir aktiva först. 

Kvalstret nedan var dock enbart ca 1 mm. Det är mindre än de minsta hanarna i referensens undersökningsmaterial och stämmer bättre med deutonymferna. Huruvida deutonymfer överhuvudtaget är aktiva just nu vet jag inte. Deutonymfer har för övrigt samma utseende som de vuxna.

Resterande bilder (nedan) visar en individ som är kring 4 mm och klart större än övriga. Det är större än de ca 3 mm som hanarna verkar bli som störst. Dessvärre fortsätter jag min ovana med att inte samla in och dessa dokumenterade jag inte ens magen på. Därför kan jag säga varken bu eller bä angående deras könsfördelning. Ganska lamt agerande får jag konstatera. Samma gäller insamling så att jag kunde avgöra art. Det gör man inte på basis av dylika fältfotografier.

I det här inlägget från 2019 ordade jag en smula om deras liv och leverne. Man får konstatera att sammetskvalster har ganska märkvärdigt och tidvis smått obegripligt sätt att existera. När, vad och var de äter verkar vara ett frågetecken. 

En annan detalj jag får konstatera är att de är trixiga att få riktigt vettiga bilder på. Det är som om den röda "sammetsytan" reflekterar ljus på svårbemästrat sätt och blir lätt "sönderbränd". 
I efterbearbetningen blir man tvungen att dämpa rödheten för att deras form ska synas. Samtidigt vill man bibehålla lystern... och sedan är det förstås så att olika skärmar visar bildmaterial med olika färgintensitet vilket gör att de på min arbetsdator kanske är OK, men när jag ser på det här inlägget via någon annan dator så är de ändå alldeles för röda... eller för färglösa.

Angående färgen borde jag väl göra ett specifikt inlägg kring det där med deras röda färg. Ämnet nämndes kort i kommentarsfältet under det här inlägget, men skulle absolut förtjäna mer plats. Det är för övrigt enormt mycket kring kvalster som skulle förtjäna mer synlighet.




Referens:

Joanna Makol and Andreas Wohltmann
A redescription of Trombidium holosericeum (Linnaeus, 1758) (Acari: Actinotrichida: Trombidioidea) with characteristics of all active instars and notes on taxonomy and biology
Annales Zoologici (Warszawa), 2000, 50(1): 67-91



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar