onsdag 2 augusti 2023

Trädgården 21.6. "Den här blir enkel"

Påträffad i trädgårdens undervegetation. Oklart från vilken växt. Det var inte jag som hittade denna bladlus.

"Inga problem med artbestämningen" resonerade jag. 
Lurv, dubbla rader svarta prickar och orange sifoner är trots allt nästan säregna karaktärer som busenkelt ska leda en åtminstone till släkte.

Tji fick jag. 
Jag har letat och letat. 
Jag har också postat bilderna i en för ändamålet lämplig fb-grupp. Ingen reaktion där (än). 
Därefter har jag åter letat och letat.
Nu har jag även skickat bilderna till en av landets ledande bladlusexperter. 
Återkommer om jag får svar.

Tillägg 4.8.2023: Bilderna gick iväg till Anders Albrecht och svar har returnerats. Det visar sig vara Plocamaphis flocculosa vilket enligt uppgift inte är någon allmän art. Antalet tidigare kända fynd var sju stycken i Finland. I Sverige är arten listad på Artfakta men några rapporterade fynd finns inte. 
P. flocculosa lever på pilar (Salix spp.). Vaxlurvet är, som jag förmodade, vanligen lite tätare.
Tack till Anders Albrecht för svar och information!


2 kommentarer:

  1. Landet har inte så många ledande bladlusexperter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :)
      Det är otvetydigt så att pluralformen av ordet expert i stort sett är överflödig och uteslutningsmetoden lär snabbt leda till ett namn ifall man har en gnutta koll på respektive länders naturväktare.
      Om (eller när) denne "en av de ledande bladlusexperterna i landet" svarar kommer personen i fråga att tackas.

      Radera