onsdag 13 april 2022

Bådaviken 3.4

Friskluftsdag ute i sedvanliga Bådaviken 3.4. Det blir sämre och sämre med fantasin gällande andra ställen att cykla till. Men så försöker jag också fortfarande leta fler lavsnabblöpare på nya områden i viken. Denna dag var det ändå lite för kallt misstänker jag och lavsnabblöparna i det sedvanliga området syntes inte till... inte heller på det träd där jag hittade en hane tidigare i våras. Jag får söka vidare en annan gång.

Några tråkiga avståndsdokument över en del fåglar blev det i alla fall. Vårskränande gråtrutar tycker jag fortfarande är ett alldeles suveränt vårljud. Tyvärr fick jag inga bilder på en ung havsörn som på låg höjd svepte rakt över mig. Jag hade ett makroobjektiv på kameran precis då och hann inte byta till mer lämplig optik.

På åkern en bit innanför viken huserade ungefär 250 sångsvanar. Jag har aldrig förr sett så många på den platsen samtidigt.

Mitt första "tran-kryss" för året kom samtidigt. Totalt tre tranor dök upp - eller ner - medan jag hukade i ett avlägset hörn av åkern. Grågäss skymtades också men av dem finns inga bilder som tillför något.

Sedan gick jag tillbaka ut i viken och passade på att vandra lite här och var eftersom skaren bar på alldeles prima sätt och det var lätt att undersöka platser som annars känns mer svårtillgängliga. Det gav lite nya idéer om var man kunde hitta spännande grejer senare när värmen gjort mer åverkan på snön och vintertillståndet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar