söndag 7 november 2021

Bådaviken 17.10. Del 15 - Cubocephalus?

På en alstam (död) hittade jag denna knappa centimetern långa brokparasitstekel (fam. Ichneumonidae).

Edit 9.11.2021.
Bilderna laddades upp i en stekelgrupp (fb) och stekeln blev inledningsvis artbestämd som Demopheles corruptor vilket jag inte ifrågasatte eftersom det kom från en erkänt kunnig person. Artbestämningen följde med till detta inlägg i vilket jag hann formulera några kortfattade meningar där det mellan raderna gick att uttyda vissa frågetecken kring artens förekomst. 

Något senare ifrågasattes artbestämningen eftersom D. corruptor (här i Europa) ska ha svart coxa (höft) på tredje benparet. Här är en serie eminenta dokumentationer av arten i fråga. När man kikar noggrannare och jämför syns även att huvudformen tydligt skiljer denna individ från den på bilderna i länken. Även andra detaljer visar olikheter.

Nu lutar artbestämningen i stället mot släktet Cubocephalus och eventuellt något i stil med C. brevicornis eller kanske C. nigriventris. Släktet inbegriper arter som är lite lustigt olika varandra i mina ögon. Några uppvisar t.ex. ganska långa antenner (se Boldsystems) medan andra har antenner likt den på bilderna. 

Här är förresten en annan kokongparasitstekel (Cryptinae) jag dokumenterade i somras och som även den misstänks tillhöra släktet Cubocephalus.

Hur som helst. I nuläget är frågetecknet gällande släktestillhörigheten alltså av markant slag. Jag får väl redigera inlägget igen om nya uppgifter dyker upp.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar