fredag 19 november 2021

Mörk vårdyngbagge med Uropoda sp. (igen)

Återanvänder en gammal rubrik när jag här återvänder till Melinopterus punctatosulcatus, mörk vårdyngbagge, som bär på en foretisk deutonymf i form av Uropoda sp. (Mesostigmata). Är förresten nästan exakt ett år sedan jag skrev det inlägget.

Den något smutsiga och svårstädade skalbaggen hittades i ett av trädgårdens växthus någon gång i maj senste vår. Jag dokumenterade kvalstret av samma orsaker som kvalstren i föregående inlägg - dvs. för eventuell användning i en kvalsterartikel i Sveriges entomologiska förenings medlemstidning Yrfän.

Den här gången var deutonymfen lite mer lämpligt placerad för att jag skulle komma åt att dokumentera den ur aningen bättre vinklar (än kvalstret i det tidigare "Uropoda-inlägget"). Speciellt intresserad var jag av att få fotografi av undersidan. 

Riktigt rakt mot undersidan gick dock inte att komma utan att dyngbaggens välvda täckvingar började skymma sikten (det "dimmiga" i nedre tredjedelen av sista bilden). Undersidan är intressant ifall jag någon gång kommer åt en artnyckel för släktet Uropoda och/eller familjen Uropodidae (inkl. deutonymfer). Den enda nyckel jag känner till finns i en äldre bok (Karg (1989) Uropodina Kramer, Schildkrötenmilben), men den boken bör troligen sökas på något europeiskt bokantikvariat och kan eventuellt vara lite svår att få tag på. I somras hittade jag inga till salu och jag har inte kollat nu på senare tid. Man kan förstås också bryta av pedicelen (sekretstjälken) för att få "fri insyn" och kanske bättre bilder av kvalstrets mage. Det har jag dock inte varit intresserad av att göra (än).

Sedan är det förstås inte säkert att de bilder jag har kapacitet att ta är tillräckliga för artbestämning hur som helst. 

Jag upprepar inte den information om kvalstren jag skrev i det förra inlägget om dyngbaggen och Uropoda-kvalstret. Så kolla där om det låter intressant med kvalster som klämmer ut klister ur ändan. Där finns även referenser.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar