fredag 7 augusti 2020

Coenosia testacea


Normalt brukar jag börja sortera, montera och dokumentera sommarhalvårets insamlade småkryp först mot senhösten då det inte längre finns så många levande att fotografera. Se föregående inlägg.

Men den här lilla flugan var nyligen avliden i ett av trädgårdens växthus och då passade jag på att fotografera den innan den skrumpnade ihop vilket är vanligt för flugkadaver när de torkar.

Det fanns flera döda individer av den här arten i växthuset. De övriga var dock redan skrynkliga. 
Längden är ganska exakt 3 mm.

I sedvanlig ordning tas bilder från lite olika håll och av olika detaljer. Tvåvingar (ordningen Diptera) har jag inte så tokbra koll på och vet egentligen inte vilka detaljer som är viktiga att fotografera för att nå artbestämningar. Dokumentationen blev mest i form av någon allmän översikt.

I det här fallet hade jag inga större planer på att själv försöka leta mig fram till vad det kunde tänkas vara för fluga. Flugdjungeln är aningen snårig för mig. Jag har navigerat alldeles för lite i den. Att det är en hane kan man dock se i bakändan av flugan.

Måste säga att det är en ganska stilig liten fluga. Elegant kroppsform och väl avvägd kolorit med sammetsaktig yta.

fb-sidan tvåvingarnas liv kom svaret relativt snabbt. En medlem på sidan nycklade den till Coenosia testacea. Den hör alltså till husflugorna (fam. Muscidae).

När jag hade sökt information om underfamiljen Coenosiinae och framförallt släktet Coenosia framgick bl.a. att arter i släktet ofta hittas i just växthus där de lever som rovdjur på andra små tvåvingar som t.ex. svampmyggor (Mycetophilidae), sorgmyggor (Sciariidae) vilka jagas och äts både som larver och fullbildade. Uppenbarligen spelar alltså Coenosia-flugorna en viktig roll som bekämpare av tvåvingar man helst inte vill ha i sina odlingar och detta har gjort att släktet på sina håll undersökts som biologisk bekämpning. Hur omfattande den verksamheten är har jag inte rotat reda på.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar