lördag 6 april 2019

Psykbryt pga. magisk arm

Skulle senaste vecka ta en genomtypisk liten genomgång av lövförna med tillhörande fotosession.
Kamerablixten är monterad på en sk. Magic Arm, vilken gör att man får hålla blixten nära motivet och få ljuset riktat på önskat sätt. Men denna Magic Arm har tappat en del av de funktioner den förväntas ha. Ena ledkulan blir aldrig ordentligt åtdragen och blixten börjar vingla hit och dit av sin egen tyngd. 

Det blev ingen lång stund i förnan. Det är knepigt nog att fotografera levande småkryp även om utrustningen är i skick. Med en halvlös blixt som ibland får för sig att närmast dimpa ner och krossa motivet är det inte långt till mental kollaps. 

Innan jag gav upp blev det ändå ett par bilder. 

Ovan en spenslig täckvävarhona. Hon har de där typiskt mörkbruna tonerna vilka återfinns på tusentals och åter tusentals arter. Täckvävarna (fam. Linyphiidae) kräver ofta lite mer än bara ett halvdant foto lite snett ovanifrån. Kände mig halvlat och slängde upp bilden direkt på fb-gruppen spindelnätet innan jag ens började leta bland potentiella svar själv.

Det högst plausibla svaret kom ganska snabbt och i det här genombruna täckvävarsammanhanget finns det i alla fall detaljer som gör att man kan vara ganska säker på att det rör sig om Diplostyla concolor. Skridskomattvävare är det svenska trivialnamnet. Här är en hane samt förklaring till namnet.

Den här hanen borde jag ha fått dokumentera från lite fler håll. Nu gissar jag bara lite löst på att det är någon av arterna i släktet Pelecopsis.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar